Gabe37 | 1184 | 2009. július 20. 20:24 | Válasz erre: 1183 |
Igen, én ezt a típust lelkes dilettánsnak hívom. Amatõr sportban találkozom vele leginkább. ABS ügy: Elõzés közben (90-95 km/h) átfutott elöttünk (autó+én) egy róka szépen jobbról. Utána elgondolkodtam, vajon mennyire átgondoltan alkalmaztam a fékhatás felépítését. Hát, a lábam a fékpedál fölött volt, így azzal kezdetem (eddig jó), de az elsõ fékre rámartam rendesen. Fel is engedtem gyorsan. Nálam nincs ABS. De a következõn szeretnék. Addig is gyakorlok, próbálok tudatos maradni.
|
ekowob | 1183 | 2009. július 20. 19:04 |
"A legrosszabb dolog a világon, mikor a hülyeség akaraterõvel, és szorgalommal párosul." |
pandamaci | 1182 | 2009. július 20. 18:56 | Válasz erre: 1181 |
Én meg qrvára ügyes meg tehetséges vagyok, és ha nincs tétje (pl lezárt pálya más gépe) hosszas BEgyakorlás után ott és akkor én is jobbat fékezek mint egy abs, egyenesben is meg bólyák között kanyarogva is. De hogy murván vizesfüvön, vagy cska egy 5-600 kmes hegyi túra után kapásból ez nem megy elspre az tuti |
Zsifi | 1181 | 2009. július 20. 18:39 | Válasz erre: 1179 |
Idõnkét oktatok vészfékezést... Ilyenkor az ABS-es motor fékútja kicsivel hosszabb....nekem... a tanulóknak, meg nem számottevõ a különbség. DE!! Ha valaki megkérdezi hogy ABS vagy sem, akkor csak azt mondom, hogy ABS!!!!! Aki nem versenytapasztalatokra épít, illetve nem versenypályára javasolja az ABS nélküliséget az dilettáns. Átlagos motorosnak, még ha nagyon tud is motorozni gyakorlatilag minden esetben elõny az ABS. Nagyobb tempóról fékezve pedig mindenkinek csak elõnye lehet belõle.. |
totokalmi | 1180 | 2009. július 20. 17:22 |
régi Román Viktóriát nem lehet kapni motorra? szerintem az a legjobb gumi:)
|
DiabloCorsa | 1179 | 2009. július 20. 16:42 | Válasz erre: 1178 |
Köszönöm a tapasztalaton alapuló véleményeket. Gyakori tünet, hogy aki sokat olvas valamirõl, azt hiszi ért hozzá. Számukra rövid ismeretõ: ABS = Anti Block System Nem = Rövideb Fékút Sytem Teljesen normális mûködése az olcsóbb redszereknek, hogy lényegesen megnövelhetik a fékutat. Lásd hullámos aszfalt, nedves fû, murva vagy hó. Amire kitalálták, hogy NE blokoljon a fékezett kerék, azt megoldják. Ez néha életet menthet. A rövidebb fékút is, csak az gyakrabban. |
hellboy780917 | 1178 | 2009. július 18. 15:02 |
abs-es témához lenne egy észrevételem. a lényege az, hogy vele irányítható marad az autó vészfékezés estén, az esetek nagy százaélában. viszont nem feltétlen lesz rövidebb is a fékút... egyszerû fizika... ás hiába van jó abs-szel felszerelve egy autó, ha a lengéscsillapító már kukás, ráadásul ha még kukásabb gumival vértezik fel a szekeret... élen a 4évszakosakkal... elnézést ha valaki belevaunak vette. |
Rudo | 1176 | 2009. július 18. 13:33 | Válasz erre: 1175 |
Pedig én meg vagyok gyõzõdve róla,de ez az én saját véleményem nem kell komolyan venni.;)
|
pandamaci | 1175 | 2009. július 18. 12:50 |
kicsit elkanyarodtunk a gumiktól, de nehogy elhiggye valaki magáról,hogy bármikor jobban fékez, mint az abs.... (nem egy alkalom, hosszas gyakorlás után, hanem bármikor!) |
Rudo | 1174 | 2009. július 18. 10:04 |
Én pl rühellem az abs-t és egészen pontosan azt csináltam mint amit diablo javallott,csak otthon nem vittem szervízbe.Túl vagyok már a félmillió km-en vastagon,életemben egyetlen egyszer koccantam azt is az abs miatt....,ettõl függetlenül hasznos dolognak tartom kevésbé tapasztalt sofõrök számára.
|
Macko | 1173 | 2009. július 18. 05:17 | Válasz erre: 1172 |
Én erre nagy önuralommal inkább nem reagáltam. Az igazi baj, hogy nem viccbõl hangzott el. :o(((
|
DiabloCorsa | 1171 | 2009. július 17. 13:20 | Válasz erre: 1168 |
Az, gagyi. Ha szervízben jársz tudakold meg hogyan lehet kikapcsolni, melyik biztosítékot kell kivenne. Aztán tapasztalat után eldöntöd, "visszakapcsolod-e" vagy soha többet. |
Sioux | 1170 | 2009. július 17. 12:30 |
Szerintem mindenki eltér a tárgytól.Mint írtam az elmélet és a gyakorlat más.Ekowob írta meg a tutit(szerintem)a 1165-ben. hiába vagyok felkészült,ha az élet mást produkált.Ilyenkor segít az ABS.Mackóval is egyet értek mikor a 1164-et írta,de szerintem ez is csak az ABS helyességét bizonyítja. |
ekowob | 1169 | 2009. július 17. 11:06 | Válasz erre: 1168 |
Nem gagyi. Pusztán arról van szó, hogy durva úthibák után a kerék egy ideig a levegõben van. Mivel nincs rajta terhelés ezért blokkolna is. Ezt akadályozza meg az ABS. Ha nincs kapcsolat a kerék és az út között, akkor a fékút is extrém hosszú lesz. Csodák nincsenek. ABS-szel sincs... |
Gabe37 | 1168 | 2009. július 17. 09:37 |
Lehet, hogy az általam eddig használt autókban az ABS "gagyi", de az Erzsébet híd pesti oldali lekanyarodó sávban a felgyûrt hullámos szakaszon úgy rohan át a gép gyakorlatilag fékezés nélkül, mint a sicc. Ma már számítok rám, de az elsõ élmény megmaradt. Persze volt, amikor hidegben reggel az Érdi lehajtón M7-rõl lefelé segített. Sehol nem volt felfagyva, csak a kanyar bemeneti ívén és azon túl.
|
ekowob | 1166 | 2009. július 17. 08:39 | Válasz erre: 1162 |
Így, reggel visszaolvasva van benne két olyan szó, aminek nem kéne ott lennie. Elnézést érte! |
ekowob | 1165 | 2009. július 17. 08:30 | Válasz erre: 1163 |
Van abban valami, amit mondasz. Ezek a rendszerek arra valók, hogy segítsenek a döntés kivitelezésében, de nem oldják meg a szitut. Söt! Még a helyes döntést sem segítik meghozni! A fékezés pedig nem mindig a helyes út. Számtalanszor látni olyan balesetet, amikor a jármû nekimegy az elõtte levõ akadálynak, pedig attól jobbra is, és balra is lett volna lehetõsége kikerülni. Szóval valóban nem szabad könnyelmûen ezen rendszerektõl várni a megoldást, de én azt mondom, hogy már nem vennék ESP nélkül autót. Egy gyakorlott vezetõ kellõ odafigyeléssel, ideális esetben, többszöri próbálkozás után tudhat olyan fékutat produkálni, mint ABS-szel. DE! Sosem ültél még fáradtan autóba? Mindig az ideális testhelyzetben ülsz a volán mögött? Hosszú autópálya menet alatt nem lankad a figyelmed? Az ABS-nek nem... És a mögötted jövõ fiatal anyucitól, vagy idõs bácsitól is feltételezed, hogy mindig a toppon vannak a fékkezelést illetõen, ugye? Kellenek azok a 3 betûs kütyük... |
Macko | 1164 | 2009. július 17. 06:59 | Válasz erre: 1163 |
Egyébként abban, hogy a sofõrön múlik az alap, igazad van. Például ha csak annyit teszel, hogy kétséges helyzetben a gázról a fék fölé teszed a lábad, már nagyot léptél elõre a baleset elkerülése felé. Szintén a vezetõn múlik, hogy tud-e helyesen fékezni, amikor kell. Általános tapasztalat: a vezetõk 98%-a (óvatos becslés) NEM TUD, még ABS-es autóval sem. El sem tudják képzelni, mekkora erõvel és milyen gyorsan kell megindítani a fékezést. De ez nem csoda, hiszen elképesztõen ritkán kényszerülnek rá, hogy valóban VÉSZfékezzenek. Erre egy példa: autópályán a nagy balesetek elõtt 20-30 méteres féknyomok láthatók. Na ott már maximális erõvel fékez a vezetõ, a megelõzõ 100-200 méteren meg csak erõsen lassít.
|
ztaki | 1163 | 2009. július 17. 06:27 | Válasz erre: 1162 |
:) Nekem van egy rakás olyan ismerõsöm, akik épp ez alapján vesznek autót, motort... Hadd vegyenek és higgyenek a technika vívmányaiba. Ettõl függetlenül merem állítani, hogy éles helyzetben semmivel sem állnék meg hosszabbúton, mint bármilyen abs-szel felszerelt kütyüvel bíró kedves szomszéd, de fõleg szomszédasszony. És az is jó lenne, ha abba hagynánk a technikai vívmányok misztifikálását és elfogadnánk, hogy a balesetek elkerülésébe, megelõzésébe még mindig legalább 99% a söförõn (sõt inkább a söföröKÖN) múlik. Természtesen van szituáció, amikor a technika is beleszól - de ez a legritkább és a legkisebb. Hiába van pl. akármilyen ripsz-ropsz abs-ed, ha úgy gázolsz el egy motorost, hogy észere sem veszed... Merem állítani, hogy a féktávolság rövidségébõl adódó balesetek száma szószerint elhanyagolható a figyelmetlenségbõl adódóak mellett. Le az ABS-szel és a 3 betûs kütyükkel! Tessék betartani a sebesség korlátokat, tessék figylni és együtt élni a forgalommal... Trabanttal elkövetett balesetek száma semmivel sem nagyobb mit a prosékkal - pedig trabantból van több. A sok-sok elektormos kütyü meggondolatlanná, figyelmetlenné és indokolatlanul magabiztossá teszi az embert. |
ekowob | 1162 | 2009. július 17. 01:14 | Válasz erre: 1155 |
"egy JÓ ABS rendszer ára annyi mint egy középkategóriás autó ára." Hülyeség. Meglepõdnél, ha tudnád, mennyi egy jó ABS ára. (nem ABS rendszer. ) Egy rendszer nem a szabályzás frekvenciájától jó, vagy rossz. Itt is a minõség a lényeg, nem a mennyiség. "Ha Porscheval fészfékezel záraz úton nem érzel a pedálon semmit, csak kiszállsz az ablakon, ha nem kapaszkodsz rendesen. Abban már olyan ABS van, mely minden körülmény esetén rövidebb fékutat produkál, mint az a nélküli fékezéssel elérhetõ lenne." Ültél már Porsche-ben? Ahol tényleg nem érzel semmit, az a Pl. a Facelift elõtti Mercedes W211. Az is csak a Brake-by-wire fék miatt. "Tehát az ABS-el történõ fékezés fékútja ritkán rövidebb, mint ABS-nélküli fékezés. " Hülyeség. Egy eseteben biztosan hosszabb az ABS-szel a fékezés, mint nélküle: Laza szerkezetû talajon. Mert ott az álló kerék falat épít maga elé, és tolja. Egyéb esetben egy mai ABS-szel szerelt autó fékútját nehezen lehet reprodukálni. Egyéb kütyükrõl (fékasszisztens, elektronikus fékeröeosztó, ESP) ne is beszéljünk. Egyetlen fékpedállal hogyan korrigálod a dinamikus átterhelõdésböl adódó tengelyterhelés-változásokat?! "Tehát az ABS mûködés, a fékezõ erõ grafikonon ábrázolva kb. olyan mint a fûrész fogazata. Van maximális erõ, aztán az csökken mert a beállított szint alá esik a kerék fordulatszáma, majd a kerék forgásának gyorsulásakor ismét növeli az ABS az olajnyomást a rednszerben, ezzel a fékezõ erõt. Az érzélõ lehet képes másodpercenként 14 x mintát venni a kerék fordulatszámából, de ez ritkán produkál ilyen gyors olajnyomás változást a fékrendszerben. Segíthet a probléma megértéseben a fékpedálon érezhetõ "vibrálás". Ott annyi "vibrálást érzel, ahányszor az ABS beavatkozik a fékolaj nyomásba." Ez már nagyon rég óta nem ilyen egyszerû! A féknyomás a kerékfékhengerben nem írható le egy egyszerû fûrészfog alakzattal. És ma már a vezérlõ szelepek sem egy egyszerû be-ki kapcsolók. Képesek akár 20ms alatt nyomást kialakítani, és azt is több fokozatban. A fékpedál pulzálását pedig nem érdemes számolgatni, mert nincs egyenes arányosság a frekvenciája, és a beavatkozás gyakorisága között. Csak, hogy egy példát említsek: vannak olyan esetek, amikor a kerékfékhenger(ek)ben nagyobb a nyomás, mint a föfékhengerben. |
C1800Rider | 1161 | 2009. július 16. 23:57 | Válasz erre: 1160 |
Ha nincs menekülési útvonalad (ilyen is elképzelhetõ) és nincs lehetõséged megállni és/vagy kikerülni (ez is viszonylag hamar tudatosul az emberben) akkor talán inkább érdemes amennyire lehet lelassítani, majd a vasat oldalra fektetni. Persze ha csak egy mód van rá ne a nyerges Scania alá. Ha a motor csúszik elöl a vezetõ meg utána akkor a motor rugói valamelyest tompítják a becsapódás energiáját. Elõször a motorét, majd utána a motorosét. A kormányon átrepüléshez sztem kell egy bizonyos sebesség és energia, ha az nincs meg akkor max combtõvel a kormánynak csapódás nevezetû nem éppen szépségdíjas dolgot lehet elõadni. Vagy ki tudja mit. Én úgy gondolom hogy ha lehet álljunk meg. ha nem kerüljük ki. És ha ezt sem lehet akkor jönnek az alternatív megoldások, amiknek sajna ugyanúgy esélye van mint a megállásnak meg a kikerülésnek.
|
Zsoleg | 1160 | 2009. július 16. 23:44 | Válasz erre: 1159 |
Úgy tûnik gumi és vezetéstechnikai fórummá alakulunk. Picit vitatkoznék a "elfektetés pedig valóban lehet egy megoldás ha már végképp nincs esély másra" kijelelentéssel, bár saját tapasztalatom még nincs (ne is legyen, kopp-kopp-kopp). A Honda által szponzorált oktatáson (amit eddig mindenki dicsér) kifejezetten azt oktatják, hogy soha ne fektesd le a motort (ha jó, ez terepre nem érvényes, ott meg tud kapaszkodni a laza talajban), amit én el is tudok fogadni. Miért és mikor tenném ezt? Ha hirtelen elémkerül valami, akkor mindent el kell követnem, hogy minél elõbb megálljak vagy kikerüljem, ezt fekvõ motorral elég nehéz. Amíg a motoron vagyok tudok lassítani és kormányozni, lehet hogy el is kerülöm az ütközést, ha elõbb feladom, akkor tehetetlenül csúszok a végzet felé (pl a kerék alá). Az oktatáson úgy tanítják, hogy vészfékezés és bizony "kitámasztással" - ez nem akadálya az irányításnak, de növeli az elsõ kerékre jutó súlyt, így az jobban tapad, késõbb csúszik meg. (Amit Maci említett, hogy Babu lazán forgatta a kormányt, az látványos, de lehet, hogy nem hatékony - ami nem azt jelenti, hogy nem ért hozzá). Az oktató szerint nagyobb a túlélési esély, ha átrepülsz az akadály felett, mintha becsúsznál alá, persze tudom, hogy adott helyzetben az ember nem mer a végsõkig a nyeregben maradni, éppen ezért kell ezt fejben sokszor lejátszani, illetve együtt gondolkodni róla, mint itt. Na jó, de hogy repülsz át egy kamiont? A kérdés jogos, de mérlegelni kell, hogy mi a jobb, becsúszni 60-nal a kerekek alá és reménykedni, hogy átérsz vagy megáll mielõtt kivasal - vigyázz ez nem Hollywood - vagy tovább fékezve, mondjuk 40-nel felkenõdni az oldalára? Ne nekem higgyél, hanem az oktatóknak, akik mögött az oktatási rendszer sok évtizedes tapasztalata áll (tudom, jó marketing szöveg :)))) |
C1800Rider | 1159 | 2009. július 16. 21:09 | Válasz erre: 1158 |
Ez igaz. Mármint hogy blokkoló elsõ kerék nem egyenlõ a buktával. Tavasz ót (akkor voltam veztech tréningen) tudom mit és hol hibázok és mivel napi szinten közlekedek a mocival naponta pár vészfékezést végrehajtok. Ha úgy sikerül, akkor egy méteres elsõ blokkolást simán elviselek pedig még marhára nem úgy megy a fékezés ahogy szeretném. A lényeg valóban az hogy a legnagyobb fékezésnél is laza legyen a könyök, semmi terhelés nem lehet rajta. Hihetetlen de mûködik. Nem szabad kitámasztani (ami egyébként természees reakció, fõleg egy elõre bukós DL-en) de ezt sokat kell gyakorolni. Mint a hátsó fék használatát. De vészhelyzeti stressz alatt aki szinte soha nem gyakorol célirányosan az tuti el fog bszni valamit. Az elfektetés pedig valóban lehet egy megoldás ha már végképp nincs esély másra (elõfordul ilyen is) de akkor nem az elsõ hanem a hátsó fékkel kell elfektetni a mocit. |
Macko | 1158 | 2009. július 16. 19:31 | Válasz erre: 1155 |
Számos hiba van abban, amit mondasz. De nem vitatkozom. Csak egy, ha már váltottunk motorra: "Ha blokkol az elsõ kerék az autó nem irányítható, a motors tuti bukik." A motoros nem bukik tutira, ha blokkol az elsõ kerék. A motoros azért bukik, mert blokkol az elsõ kerék, õ a testsúlyát a kormányra terheli (helytelenül!!!), az eloszlás a két kormányvég között biztosan nem 50-50%, ezért eltolja az egyik kormányvéget, ezért esik el. Ez a klasszikus "láttam, hogy nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit" eset, a nagy kedvencem. Valójában a fenti eseménysor játszódik le. Babu, akivel tavaly együtt volt nagy-nagy szerencsém dolgozni a Yamaha Mesterkurzuson, produkált 15 méteres blokkoló fékezést úgy, hogy kopptól-koppig forgatta a kormányt. Késõbb mutatott blokkoló fékezést stoppie közben. Szóval van itt sok hibás sztereotípia. De tényleg nem vitázom tovább. :o) |
Sioux | 1157 | 2009. július 16. 17:42 |
Hali.Nekem dl 650-em van ABS -es,és nem bántam meg.Régóta motorozok de csak azt tudom mondani,hogy ha vészhelyzet van a legtöbb motoros bepánikol, és vagy tövig rántja a fékkart és elcsúszik, vagy nem meri kihasználni a fékek tartalékait.Ebben segít az ABS.Száraz úton szinte már sikít a gumi mikor az ABS mûködésbe lép!Az átlag motorosnak mindenképp segít.Az elmélet és a gyakorlat más.Vészhelyzetben nem mindenki tud helyesen reagálni.PL:Úgy 10-12 éve februárban kijött elém egy autó,fékeztem és elcsúsztam(száraz aszfalton).Olyan gyorsan történt,hogy még fel sem fogtam az egészet és már csúsztam is.Ha akkor lett volna ABS a mocimon,kevesebb lennék egy élménnyel.Nem bánnám:)
|
DiabloCorsa | 1156 | 2009. július 16. 17:24 | Válasz erre: 1155 |
Bocs ezt nelírtam: Tehát az ABS-el történõ fékezés fékútja ritkán rövidebb, mint ABS-el. Helyesen így: Tehát az ABS-el történõ fékezés fékútja ritkán rövidebb, mint ABS-nélküli fékezés. |
DiabloCorsa | 1155 | 2009. július 16. 17:21 | Válasz erre: 1141 |
Átlagos autónál fékezéskor a pedálon érzed az ABS mûködést, néhány típuson még a futómû ütemes csattogása is hallható. Tehát az ABS mûködés, a fékezõ erõ grafikonon ábrázolva kb. olyan mint a fûrész fogazata. Van maximális erõ, aztán az csökken mert a beállított szint alá esik a kerék fordulatszáma, majd a kerék forgásának gyorsulásakor ismét növeli az ABS az olajnyomást a rednszerben, ezzel a fékezõ erõt. Az érzélõ lehet képes másodpercenként 14 x mintát venni a kerék fordualtszámából, de ez ritkán produkál ilyen gyors olajnyomás változást a fékrendszerben. Segíthet a probléma megértéseben a fékpedálon érezhetõ "vibrálás". Ott annyi "vibrálást érzel, ahányszor az ABS beavatkozik a fékolaj nyomásba. Ha már nyúltál konnektorba, tudod mennyi az 50 Hz.(?) Gondolom már fékeztél ABS-es autóval. Mennyit vibrált a pedál 1 másodperc alatt? Talán 4-6-ot. Jobb autóban 10-t. Ez még mindig fûrészfogas fékerõ változást jelent, melynek alsó értékénél JOBB lehet(?) az ABS nélküli fékezés. Tehát az ABS-el történõ fékezés fékútja ritkán rövidebb, mint ABS-el. Nem is erre találták ki. Ha blokkol az elsõ kerék az autó nem irányítható, a motors tuti bukik. EZT kell kivédeni az ABS-nek. Ha felsõ kategóriás autóval fészfékezel olyat érzel a fékpedálon, minha konnektorba léptél volna. Az valóban szabályoz 20 felett 1 másodperc alatt. Ha Porscheval fészfékezel záraz úton nem érzel a pedálon semmit, csak kiszállsz az ablakon, ha nem kapaszkodsz rendesen. Abban már olyan ABS van, mely minden körülmény esetén rövidebb fékutat produkál, mint az a nélküli fékezéssel elérhetõ lenne. |
Macko | 1154 | 2009. július 16. 14:41 | Válasz erre: 1153 |
Az alábbi példa kizárólag száraz aszfaltra vonatkozott!
|
ztaki | 1153 | 2009. július 16. 14:40 | Válasz erre: 1152 |
Mackó: én nem vagyok egy nagy söfõr - autózni is inkább csak erepen szoktam. De azt határozottan merem állítani, hogy a blokkolt kereékkel nem tudok annyi idõ alatt megállni mint egy blokkolás határon tarottal. Fõleg nem csúszós úton (ott teljesen életveszélyes blokkolni). Szóval én maradok annál, hogy ha nincs abs, akkor intenzív kezdeti fékezés, majd óvatos felengedés - ez nem azt jelenti, hogy elengeded a véket, csak anynit engedsz, hogy ne csúszon. Simán érzeni fogod, mert ha nem csúszik jobban lassul. Próbáld ki a saját autódon több tíz métert megsporolhatsz egy egy mágállásnál nem is beszélve arról, hogy igy még az irányváltoztatásra is marad reális esélyed. Szerintem... Még nagyon él bennem az a kép, amikor csak tapostam a féket és csak jött az ifa - jött az ifa segge... de ahogy felengedtem ebbõl a görcsös nyomásból megszünt a jégen csúszás érzése: lassult és kanyarodott is a kis opel tigra.... Persze azért másnap csak eladtam... :DD |
Macko | 1152 | 2009. július 16. 14:14 | Válasz erre: 1149 |
Nem meglepõdtem, tanultam közben. De akkor röviden a lényeg. ABS nélküli autónál száraz aszfalton a legrövidebb fékutat úgy érhetem el, ha a leggyorsabban elérem a maximális fékerõt, majd végig fenntartom azt (blokkoló fékezés). Ugyanis amennyiben fékezés közben csökkenteni kezdem a fékerõt, a kerekek újra gördülõ állapotba kerülnek, azaz nagyon hamar eltávolodok a kívánatos lassulástól. És minden egyes centiméter, amit elvesztek a fékútból, már ott is marad, azt késõbb visszahozni nem lehetséges. Természetesen tudom, hogy az optimális fékhatás 15%-os slip esetén áll fent, ezt azonban még az autójukat igen jól ismerõ pályaversenyzõk sem képesek állandóan produkálni teljesen konstans körülmények között, így ne ringassuk magunkat abban a téves illúzióban, hogy közúton közülünk bárki is képes lenne erre. Ezzel szemben az ABS rendszerek mindegyike, amely fejlettebb a Bosch 5.0-nál (ma már minden modern autóban az, nem csak a felsõ kategóriásakban), a fékezés közben másodpercenként legkevesebb 14 alkalommal szabályozza a fékerõt. Kerekenként! Így folyamatosan tud egyensúlyozni abban a határtartományban, ahol az optimális fékerõ áll fent. Erre pedig - higgyétek el - közúti autóvezetõk közül senki nem képes. Ez vezet oda, hogy száraz aszfalton is tényszerûen és számottevõen rövidebbet fékez az ABS-szel szerelt autó, mint az ABS nélküli, még jó vezetõ esetén is! És akkor még valóban nem beszéltünk az úton levõ szennyezõdésekrõl, nedves vagy havas aszfaltról, satöbbi. Mert a fenti, másodpercenként 14 szabályozást kerekenként vetítsétek ki egy olyan esetre, amikor csak az egyik kerék fut olajfoltra. Lehetne még a témát boncolgatni, azonban ez a lényeg. A motor kicsit árnyaltabb és bonyolultabb kép, így abba ebben a postban talán nem kezdenék bele. |
TPBalaton | 1151 | 2009. július 16. 14:11 |
:-)))))))))))))))))))))) Mire felengednéd kanyarban a pedált,már rég a túlsó árokban lennél!!!!!! |
freemailpeter | 1150 | 2009. július 16. 14:04 | Válasz erre: 1149 |
most a Mackó biztos meglepõdött!! de mivel mondtál ujat?:))) |
ztaki | 1149 | 2009. július 16. 13:36 | Válasz erre: 1145 |
Mackó csak neked elárulom... ;) ABS-szel szerelt kocsiknál taposod a pedált mint állat... Ha ügyes a kütyû, akkor semmi más dolgod nincs... ABS nélkül: rövid erõteljes fékpedál nyomás, majd fokozatosan csökkenteni a megcsúszás határáig, esetleg ott kicst eljátszogatva a nyomó erõvel törekedve arra, hogy a kerekek minél kevesebbet csússzonak. Ebbe belefér a kerék nyikorgás, de a blokkolás nem. |
freemailpeter | 1148 | 2009. július 16. 13:31 | Válasz erre: 1147 |
egy auto versenyzõ esetén lehet fent állhat a dolog ,hogy száraz aszfalton jobbat fékez, de ez is megint szélsõség, hétköznapi emberek közül, nem tul gyakori lehet |
Macko | 1147 | 2009. július 16. 13:27 | Válasz erre: 1146 |
De most maradjunk sima, száraz aszfaltnál. Akkor is rövidebbet fékez az ABS-es autó. De egyelõre várom a választ a szkeptikusoktól a #1145-ös kérdésemre!
|
freemailpeter | 1146 | 2009. július 16. 13:24 |
télrõl meg hórol fagyott utrol ne is beszéljük, akár egy vizes sárcafatrol, nem hülyeség az a abs havas ut szerintem gyakorlott, vezetõket is megvicceli, |
Macko | 1145 | 2009. július 16. 13:21 | Válasz erre: 1141 |
Ez tévedés. Hogy konkrét vezetéstechnikai kérdést tegyek fel: hogyan érsz el legrövidebb fékutat ABS nélküli, illetve azzal szerelt autó esetén? (Mivel te hoztad fel az autókat, maradjunk annál, majd utána átmegyünk a motorra is.) |
freemailpeter | 1144 | 2009. július 16. 13:11 | Válasz erre: 1141 |
egy baj van!!kevés a gyakorlott vezetõ!! aki sok km ert megy az nem azt jelenti hogy gyakorlott is , szerintem.... |
ronin006 | 1143 | 2009. július 16. 13:04 |
Azt azért nem nagyon értem, mitõl hosszabb az ABS-es motor fékútja mint az ABS nélkülié? Ez még nagyon "labor" szituációban is furcsa. Csak hogy letegyem a garast, sokat adnák (fogok is) egy ABS-es, (ezresnél nagyobb) motorért. Egyszerûen azért, mert autókon már nem egyszer, és nem kicsit volt lehetõségem megtapasztalni, milyen ha nincs, és milyen jó az ha van. Jaaaaa, éljen az ABS, és a Metzeler örök barátsága, és ami még nagyon fontos: a világbéke... :))) |
pannonkondor | 1142 | 2009. július 16. 12:32 |
No üdv Itt már olyan az egyetértés, hogy szinte érzem a szeretet a levegõben. És valahogy most olyan vágyat érzek a világbékére.:-))))))) Kondor |
DiabloCorsa | 1141 | 2009. július 16. 12:23 | Válasz erre: 1140 |
JÓ ABS (Mercedestõl felfelé) esetén rövidebb a fékút. Ez sajnos tény, egy JÓ ABS rendszer ára annyi mint egy középkategóriás autó ára. A mai középkategóriás autók ABS-e többet árt mint használ, gyakorlott vezetõ esetén. Motornál szintén, ahogy írtad. |
galoscsabus | 1140 | 2009. július 16. 11:33 | Válasz erre: 1139 |
Szia! Az, hogy "laboratóriumi" körülmények között, ismert (ZÁRT!) útszakaszon az ABS-es motor fékútja hosszabb, mint a másiké, az teljesen elfogadható egy profi (nagyon gyakorlott) motorost feltételezve. Az ABS elõnye minden olyan körülmény közben megmutatkozik, ami a fentitõl eltérõ. Vagyis a mindennapi használatban, ahol nem tudod elõre, hogy baromarcú kihajt eléd, vagy éppen blokkolóra fékez, mert sejteni vél az úttesten egy kék nünükét és történetesen elvakult állatvédõ a lelkem :-). És ott nincsen lehetõség 10-szer 20-szor elgyakorolnod, mire jobbat fékezel technika nélkül. Amit a gumikról írtál, azzal a magam részérõl egyetértek. |
pannonkondor | 1139 | 2009. július 15. 17:13 |
No üdv Egyetértek azokkal akik szerint túlmisztifikálják a gumikérdést. A szar orosz gumikkal kilométerek tízezreit nyomtuk, nem kopott, viszont csúszott, együtt tudtunk élni vele. De. A teljesítmény is más volt. Egy millió lóerõs gépen biztos számít milyen a gumi, de csak azon is akkor ha a tulaja a végeken tudja használni. Na ilyen meg kevés van. Kopott gumival én sem járok,de szart sem veszek, mert a legtöbb olcsó gumi tényleg csak arra való hogy ne a csupasz felnin menj.Viszont aki olyan gumit vesz ami 4-6000 km-en lekopik a gépérõl, az vagy gazdag vagy hülye, vagy mindig határon motorozik. Ez utóbbi összefügg a hülyeséggel is. A tesztekrõl meg csak annyit, hogy amikor ilyeneket olvasok, hogy- 243 km/h-nál, 12652-es fordulaton 4km/h-ás oldalszélben kanyar közben mintha 4 nm-t visszaesett volna a nyomaték- akkor vagy jót röhögök vagy elkívánom a teszt íróját a fenébe. Persze õk nem írhatják azt( vagy igen??) hogy ez a motor sok másikkal együtt tökéletesen alkalmas arra amire gyártották, hiszen nem ezért fizetik õket. Szerintem ez igaz a gumitesztekre is. Az ABS fantasztikus biztonságáról meg csak annyit, hogy nemrég éppen egy tesztben olvastam, két azonos típus közül az ABS nélküli változatnak rövidebb a fékútja. A teszt pont BMW-rõl szólt. Ja és éppen most vettem a Transalp 600-ra egy garnitúra Conti Escape-et. Majd írok róla, hogy mi a tapasztalat esõben 6.5 fokos aszfalthõmérsékleten, déli szélnél. Bocs a hosszú szövegért, de ez kijött belõlem. Kondor |
erdokerulo | 1137 | 2009. július 11. 14:59 |
Sziasztok, aki ebben a nem túl fényes gazdasági helyzetben gumivásárlásra adja a fejét, nem árt, ha alaposan körülnéz a piacon. Nekem ebben segített többek között ez a fórum is. Örömmel tudatom minden "sorstársamnak", akinek új gumi kell, de nem akar 200 (egész pontosan 210 kmh) felett száguldozni, hogy a "W" sebességindex mellett - bár ritkább - de létezik még a "H" index is többek között Pirelli kínálatában (Diablo). Ugye, a név magáért beszél, nem mellesleg az ára (120/60 R17 + 160/60 R17) együtt 60k alatt van... Ha lesz használati tapasztalatom, megosztom Veletek. Széles utat, olcsó benzint! Gábor |
butyi | 1136 | 2009. július 10. 20:43 |
sziasztok tudnátok nekem segiteni Csongrád megyében lakom s mocimra keresnék 120/70 zr 17 es metzeler sportec gumit itt a közelben ha tudtok segitsetek thxx
|
DiabloCorsa | 1135 | 2009. július 4. 08:31 | Válasz erre: 1133 |
"Megnyugtathatlak, érdemes kimotorzni hozzánk azért 10-15 ezer forintért 15 Km-t a városból" 1 gumi nálad ennyivel olcsóbb, mint máshol? Amíg TE nem írod ide mint mennyiért adsz addig a legolcsóbb állításod nem igaz. Olyan árát írd, amit más is árul, ne olyat ami csak nálad kapható. Ez elég világos, gondolom. "Minket nem az éshég hajt" Talán valóban nem. A profit, a megélhetés. Mint mindenki mást, aki kereskedõ illetve vállalkozó. |
Vulcan | 1134 | 2009. június 28. 11:06 | Válasz erre: 1132 |
Hát igen. Lépést kell tartani Önöknél is, Minket nem az éshég hajt. Sajnálom, hogy konkurenciaként rögtön így kezdünk el ismerkedni ! Viszont máris köszönök Önöknek pár remek ügyfelet ! Sajnálatukra legyen mondva, igen, jöttek át hozzánk ! |
DiabloCorsa | 1132 | 2009. június 28. 07:25 | Válasz erre: 1131 |
Vulcan! Már megszoktuk, hogy az ilyen szöveg (a legolcsóbban) nem igaz. Valami weboldal, ahol árakat is látni? |
C1800Rider | 1130 | 2009. június 26. 18:57 | Válasz erre: 1128 |
A véleményem nem biztos hogy mérvadó lesz róla, eddig fõleg 12-es méretben használtam gumit meg egy nyarat egy 240 széles Bridgestone-t. :-) Sztem közúton egy kalap bódiszilvát se ér. Könnyen megcsúszik, például a lábtartót még nem bírtam megkarcolni jó úton sem mert érzem ahogy a motor fara kezd odébbmászni. Nem sok híja volna még, de van. A hátsó kerék iszonyat könnyen besatuzik vészfékezésnél, ebben a nagy melegben az elsõt is simán állóra fékeztem valamék nap (esõ után felszáradt tiszta aszfalt) gyakorlás közben. Voltam a Suzuki VIP tréningjén a ringen,ott volt alkalmam kicsit jobban eltépni a száját. Elsõ két körben chopperesekkel tötymörögtem, az nem volt sem élvezetes sem különösebben érdekes gumi szempontjából. A harmadik körben beálltam a másik csapatba, na ott lehetett verni neki rendesen de aztán olyan érzésem támadt mintha taknyon motoroznék gumi helyett. A végén fény derült rá ez mitõl van,a gumi úgy nézett ki mint egy albínó egy egész napos naptej nélküli napozás után különösen nagy UV sugárzásos napon. :-D Csimbókokban lógott az olvadt gumi szinte az egész futófelületen. Egy Conti Trail Attack-kal egy másik DL-es srác komolyabbat ment de az normál kopásképet mutatott. Endurózás nem jellemzõ rám, próbát már tettem de csak óvatosan száraz földúton poroszkáltam, mást meg sose próbáltam. |
bla | 1129 | 2009. június 26. 18:35 |
Hello mindenkinek! Nálam kicsit leszerepelt a Tourance. Transalpom van. A gumi felrakása után egybõl (kb 3 km) kormányszitálás jelentkezett 60 és 80 közt, elengedett kormánynál.Nem vészes, de bosszantó. Neten találni fórumokat ugyanezzel a hibával. A Metzeler azt mondja rá, hogy mivel diagonál gumiról van szó, ez elõfordulhat. Egyébként ez egy 90/90-21 54S-es gumi. A GS-ek méretében már persze 0°os acél radiált gyártanak :) Én biztos nem veszek még egyszer Tourance-t erre a motorra.. Üdv Béla |
Macko | 1128 | 2009. június 26. 07:51 | Válasz erre: 1127 |
Egyébként a tapasztalataidat leírhatnád róla, az nagyon érdekel! Meg hogy mit használtál már elõtte és azokhoz képest milyen.
|
C1800Rider | 1127 | 2009. június 26. 07:22 | Válasz erre: 1126 |
No majd mellássuk mi lesz belõle. Egyelõre még a TrailWing tartja magát, bár nem igazán vagyok oda érte de most nincs keret jobbra.
|
Macko | 1126 | 2009. június 26. 07:12 | Válasz erre: 1125 |
Akkor én az EXP-re szavazok. Szerintem ha rászánod magad egy próbára, nem gondolkozol többet azon, milyen gumival motorozz. :o) |
Macko | 1124 | 2009. június 26. 06:23 | Válasz erre: 1123 |
Akkor több gumi esélyes. Nekem ugyanis az a tapasztalatom a DL-en töltött 21000 és a GS-en töltött 75000 kilométer után, hogy a két személy-csomag terhelést igazán jól a Metzelerek viselik el. Nekem a Gésán az EXP 9000-et futott, most a "régi" Tourance-ot nyúzom, és az eddigi 4-5000 kilométer után azt mondom: biztosan elfut 15000 körül. Mivel a DL számottevõen kevésbé fogyasztja a gumit, szerintem ott az EXP is 12-15000, a Tourance meg közel 20 ezer kilométert is elfuthat. Tényleg, a hagyományos Tourance-on nem gondolkodtál? Annak meglehetõsen jó az ár-érték aránya. |
C1800Rider | 1123 | 2009. június 26. 06:08 | Válasz erre: 1122 |
Melóba egyedül, túrára általában két személlyel megyek. Futás a jelen állás szerint 16-18e-re tehetõ. Februártól közel 8e csorgott bele. :) Csomagokkal nem nagyon terhelem csak ami egy napra kell, egyelõre ennyi fér az idõmbe. DL650.
|
Macko | 1122 | 2009. június 26. 06:00 | Válasz erre: 1121 |
Mennyi a futásod egy szezonban? Azt jól olvasom, hogy DL650-rõl beszélünk? Még egy: mennyit mész utassal, csomagokkal, illetve mennyit egyedül? |
C1800Rider | 1121 | 2009. június 26. 05:36 | Válasz erre: 1120 |
Nem akarok Trail gumit! Még véletlenül se. Nincs rá szükségem. :-) Tartson jó sokáig és fogjon (bár ez így eléggé álom kategória)! Egy szezonban nincs kedvem két szett gumit venni. Michelin Pilot Road (a régi, nem 2CT), Conti Road Attack, esetleg ha rám szakad a bank vagy a várható élettartamát tekintve megéri a Conti Road Attack helyett Metzeler Z6 akkor az.
|
Macko | 1120 | 2009. június 26. 05:26 | Válasz erre: 1119 |
A legutóbb általam olvasott nagy gumitesztet (azt hiszem a Revü is lehozta magyarul) a 110/80-19 és 150/70-17-es méretpárban a Conti TrailAttack nyerte a Metzeler Tourance EXP elõtt. Nekem akkor éppen Conti Road Attack volt fent, így akkor azt már tudtam, nem Contit veszek. Így jött az EXP, ami aszfalton teljesen egyértelmûen ver mindent, amit eddig kipróbáltam. Egyébként van már ebben a nagy túraendúró méretben Heidenau K60, Zsifi éppen azt nyüstöli a Varán és eddig nagyon meg van vele elégedve. Mentem mögötte szárazon és esõben egyaránt és kívülrõl is teljesen meggyõzõt mutatott. Mondjuk ettõl én még EXP-t veszek legközelebb is. :o) |
C1800Rider | 1119 | 2009. június 26. 05:01 | Válasz erre: 1118 |
Az Avon Azzarora válaszoltam. :-) D607-nek van olcsóbb alternatívája, Conti Trail Attacknak hívják. Ha már trail gumi kell.
|
C1800Rider | 1117 | 2009. június 25. 22:20 | Válasz erre: 1114 |
Nincs a méretemben. 110/80R19 csak azoknak van utcaiban akik vették a fáradtságot és csináltak endurohoz való szövetvázzal az utcai mintával és gumikeverékkel gumit.
|
TPBalaton | 1116 | 2009. június 25. 22:18 | Válasz erre: 1110 |
Kérdezõsködhetnél a Transalpos fórumon is!! A Conti Escapenek vannak gyengeségei nedves úton a gumiteszt.com szerint is. A K60-at sokan használják,az egyik legjobb ár-érték arányban.10k körül lehet elmenni vele. |
papi | 1115 | 2009. június 25. 22:17 |
Zsoleg! Ha idáig az a gumi bevált és olyat szeretnél,kérj ajánlatot a motorozz.hu Webáruháztól én náluk vettem gumit és nagyon baráti áron.(szintén Dunlop) A Dunloppal van szerzõdésük. |
csabu987 | 1114 | 2009. június 25. 22:14 | Válasz erre: 1113 |
Én Avon Azaro-t tettem a mocimra (180/55/17) 24.900-ért és semi bajom vele. 7mm traktormintája van újonnan és ha az eddigi gumifogyást a megtett kilométerekkel számolom, sacc 16-17e km-t fog kibírni.
|
C1800Rider | 1113 | 2009. június 25. 22:11 | Válasz erre: 1110 |
A Conti Escape egy inkább terepre mint utcára való gumi sztem. Én is nézelõdök folyamatosan hogy mi lesz majd a Trailwing utódja, de én egyáltalán nem terepezek így erõsen hajlok arra hogy csak egy sima utcai gumit teszek fela DL-re. Te hol használod a mocidat többnyire?
|
Macko | 1112 | 2009. június 25. 22:04 | Válasz erre: 1110 |
Akkor rakj fel Heidenau K60-at, az még olcsóbb! (Nem viccbõl írtam, komolyan.) Az összes AT-s remekül megy vele. Konkrétan láttam Eringen, semmi baja nem volt. |
Macko | 1111 | 2009. június 25. 22:03 | Válasz erre: 1110 |
Errõl kérdezd meg Kovrobot. Elõttem esett be a Contival a szalagkorlát alá esõben...
|
Zsoleg | 1110 | 2009. június 25. 22:00 |
Sziasztok! Sajnos aktuálissá vált a nagy gumikérdés... A Honda Transalpomon hátsó gumit kellene cserélnem, jelenleg Dunlop d607 Trailmax van fent, ami talán a legdrágább verzió. Azon gondolkozom, hogy Conti Escape-et teszek fel helyette, mivel az fele annyiba kerül, így ha párban cserélem még mindig olcsóbb. A kérdésem csak annyi, hogy tudja-e valaki, hogy miért van akkora árkülönbség a két gumi között? A Conti-ról sem olvastam rosszat... |
sinkohornet | 1108 | 2009. június 20. 22:52 |
Nekem a vágott slick jött be eddig a legjobban.Semmilyen gumival nem bírtam elérni ilyen tapadást még.
|
ambrust | 1106 | 2009. június 20. 20:46 | Válasz erre: 1105 |
Rendben, de sajna a fizut meg kell várnom vele... Megkaptam az eon elszámolót... Ha akartok csúnyát látni beszkennelhetem :) (6 számjegyû...)
|
ambrust | 1103 | 2009. június 20. 19:27 | Válasz erre: 1101 |
ÚJ!!! Nem kell használt, már megbeszéltük nálatok :)
|
tsanyi | 1102 | 2009. június 20. 17:17 | Válasz erre: 1099 |
Kenda nem érdekel? Állítólag nem is annyira rossz és igen olcsó.....
|
tsanyi | 1101 | 2009. június 20. 11:03 | Válasz erre: 1099 |
Most néztem vissza, hogy milyen is kéne Neked, utánanézek hétfõn van-e használt.
|
tsanyi | 1100 | 2009. június 20. 08:45 | Válasz erre: 1099 |
Mi is a méreted? Jelenleg csak ez van nálam....
|
ambrust | 1099 | 2009. június 20. 08:36 | Válasz erre: 1095 |
Z6 az én méretemben? :) Mindkettõ nagyon határon van már... :( |
DiabloCorsa | 1098 | 2009. június 20. 07:48 | Válasz erre: 1097 |
Az új gumi mindig jobban bejön, legyen az bármilyen márka, mint a cserére érett, lapos, szögletes, stb.. kopott gumi.
|
mogorva | 1097 | 2009. június 17. 20:55 |
Nekem Metzeler lasertec lett elõre - hátra felrakva, óccsójé vettem, és nagyon-nagyon bejön... Ilyen : "http://www.gumiteszt.com/motorradreifen/metzeler/lasertec/index.html" Jobban bejön nekem, mint az elõtte futott Pirelli Sport Demon... |
tsanyi | 1095 | 2009. június 17. 20:28 |
Van 2db 180/55-ös tûrhetõ állapotban lévõ Z6-os gumim. Adatlapon az elérhetõség.
|
DiabloCorsa | 1094 | 2009. június 12. 12:09 |
Sport motorgumi teszt a francia moto revue magazin májusi számából látható itt "http://pasztoy.hu/motor/"
![]() |
DiabloCorsa | 1092 | 2009. június 10. 07:58 |
Mivel külön fék témát nem láttam, ezért ide írom: Frissítettem oldalamon a fékbetét kiválasztási lehetõséget. Keresni lehet BREMBO, Carbon Lorraine, EBC, Ferod Galfer, Lucas NewFren, Nissin, SBS vagy VESRAH fékbetétre. Itt látható: [url]"http://www.pasztoy.hu/motor/ferodo.php[/url]" |
oszitrek | 1091 | 2009. június 5. 09:36 | Válasz erre: 1090 |
Majd 1szer én is... :) Na tessék! Megint ismerõs! :))) Remélem jó a többihez. |
zold1 | 1090 | 2009. június 5. 07:41 | Válasz erre: 1085 |
Király, még a végén megveszem életem elsõ új pár gumiját :D Amúgy én vettem meg a dobozod. |
ekowob | 1087 | 2009. június 4. 22:12 | Válasz erre: 1086 |
"Akkor tényleg nagy szükség van egy ilyen fostalicskán az 500000ft-os extrára.Bocsi ezt le kellett irnom.BMV ellenes vok. " Lehet ezt félreértelmezni? |
rosejblee | 1086 | 2009. június 4. 21:56 |
Könyörgöm olvassátok el figyelmesen,hogy mit firkáltam, az ált.isk.3.osztályában tanultakkal. (szövegértelmezés)Aztán irkáljatok olyan dolgokat amit nem gondolok.Köcce.
|
oszitrek | 1085 | 2009. június 4. 20:09 | Válasz erre: 1025 |
Zold1 Igen, elmegy. Szted miért ezt használok? :))) Rakhatnék fel szupertapadós M3-at mondjuk, csak ninsc 60000-rem 5000 km-ként, fõleg, h 1 évben 15-20000-ret megyek...
|
tsanyi | 1084 | 2009. június 4. 19:44 | Válasz erre: 1026 |
Tartani csak keveset, de szerzek, van forrás. Elõbb-utóbb lesz remélem készlet is.
|
tsanyi | 1083 | 2009. június 4. 18:48 | Válasz erre: 1079 |
Én is, minden motor jó és csak annyi a baja amennyit a gazdája megenged, és még egy rigával is örömmel megyek bárhová.
|
Macko | 1081 | 2009. június 4. 16:08 | Válasz erre: 1080 |
Onroados már biztosan nem, Wenson lesz legfeljebb. De akadozik a dolog, biztosat arra sem tudok sajnos. Ha alakul valami, biztosan jelzem itt az oldalon! Hír formájában, bár sokak szerint biztosan nem lesz az... :o))) |