28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26

Kérlek jelentkezz be

Regisztráció
Elfelejtett jelszó
A világ és mi, motorosok
Következő oldal

qqriq64 742 2012. december 29. 23:06  
http://kptlnsg.info/2L2BM9cEhADQEOqjmWTUt4
    

qqriq64 741 2012. december 28. 12:08  
A 18-as képpel nem boldogultam.

http://kptlnsg.info/2LbvVLqEhhnlsxqjlcvlr4
    

Dokypapa 740 2012. december 25. 23:28   Válasz erre: 730
Ez nekem nagyon tetszik,de.
Te is tudod , nekünk soha semmi nem jó.
Ha full Magyar lett volna, akkor azért szar , ha beszállótoktól/Olasz-Kinai/ kaptuk volna az anyagot ,de itt szerelték volna össze , akkor is fanyalogtak volna , szóval , se így ,se úgy , na meg, ne már, sajnos ilyenek vagyunk.
Látod , te is azt írod ,már elõre /Tudtad/. nem fog menni.
Hát ez van.

    

qqriq64 739 2012. december 25. 21:53   Válasz erre: 737
Köszi ez nagyon jó.
    

tsanyi 738 2012. december 25. 20:31  
Ez egész jó: http://www.youtube.com/watch?v=wslTXnslwd0
    

CJKrisz 737 2012. december 25. 18:00  
Qqriq kollégának, illetve a gyerkõcnek (és persze mindenkinek) egy kis oktató anyag, már amennyiben érdekli. Szerintem az egyik legjobb és legszemléletesebb ilyen témájú dokumentumfilm Szersén Gyula kiváló alámondásával. Van benne pár kisebb tévedés, illetve félrefordítás, de nem eget rengetõ egyik sem. Nem feltétlenül gyerekeknek készült, de szerintem egy 10 év körüli gyerek is nagyon sokat megért belõle, mert nagyon jók a hasonlítások, illetve az animációk.
http://www.youtube.com/watch?v=SEC4WkDnlWU
A feliratot ki lehet kapcsolni, ha zavaró (az utolsó pár percben kellhet, mert az sajnos valamiért angol), de csak ezt találtam HD verzióban. A videó alatti hozzászólásokból meg süt, hogy mennyi dilettáns kommentel olyan témában, amihez egyáltalán nem ért. Egyesek olyan sötétek, mint egy néger asszony segge az alagútban.
    

qqriq64 736 2012. december 21. 20:53  
Tessék választani...
    

qqriq64 735 2012. december 21. 20:51  
Férfias játékok.
    

qqriq64 734 2012. december 21. 20:48  
Néhány kreatív ötlet
    

qqriq64 733 2012. december 15. 22:47   Válasz erre: 731
Köszi elmentettem mindet nagyon jó oktatóanyag.
    

qqriq64 732 2012. december 15. 22:46   Válasz erre: 729
Igen már használtam a Mapsot.
Ráközelítettem az utcára ahol lakunk és mindig távolabb vittem.
Egy gyereknek nagyon szemléletesen be lehet mutatni mekkorák vagyunk a világban.
    

TomRed 731 2012. december 15. 21:57   Válasz erre: 728
Itt van egy pár térkép és egyebek, a Wordatlas http://www.worldatlas.com/ tetszett leginkább: http://netszkozkeszlet.ektf.hu/html_files/adatbazis/adatbazis2.html

Ez azért érdekes, mert egy Powerpoint prezentáció készítésérõl szól tulajdonképpen (ami önmagában is hasznos leírás), de 15. pontjában felsorol pár linket a témában: https://sites.google.com/site/havassyandras/bemutato-keszites

Úgy is sok mindent találhatsz, ha a Google-ba beírod, hogy "földrajz érettségi tételek" vagy http://bit.ly/VIrODv
Ez utóbbi az elsõ helyen hozott szintén egy jó online térképet: http://www.terkepek.net/
    

Bubó Doki 730 2012. december 15. 15:08  
Más: Ilyen is (lehetett volna ) az új Pannonia...... de ezt is elkúrták.....
Hogy eltûnt a Mázló, és vele együtt a sok millió is......pedig évekig hülyítette a motorosokat, de én már a Pannoniás bögre biznisznél tudtam, hogy ez egy hatalmas átb*szás lesz. Na mindegy.....
    

CJKrisz 729 2012. december 15. 09:56   Válasz erre: 728
Google maps? :) Csak nem a satellite, hanem a map nézet.
    

qqriq64 728 2012. december 15. 09:40   Válasz erre: 727
Köszi Neked is.
Olyan oldalt tudtok ahol a föld országait lehet bemutatni térképen?
    

CJKrisz 727 2012. december 15. 09:25   Válasz erre: 724
Amit Tomi mutatott, azok is nagyon jók. A youtube-on van fent két nagyon szemléletes videó, ami a méreteket hivatott összehasonlítani. A zenei aláfestés is nagyon jó az elsõhöz.
http://www.youtube.com/watch?v=HEheh1BH34Q
http://www.youtube.com/watch?v=2FwCMnyWZDg
    

qqriq64 726 2012. december 15. 08:51   Válasz erre: 725
Tomikám mondtam már hogy egy ÙR vagy?
Fenntartom.
Köszi.
    

TomRed 725 2012. december 15. 02:45   Válasz erre: 724
Mini Naprendszer "Ebben a modellben a Nap akkora lesz mint egy futball labda, nagyjából 30 cm átmérõjû gömb. A Föld akkorának tûnik mint egy borsszem, s mintegy 30 méterre kering a mini-Nap körül." http://egykisfoldrajz.freeiz.com/Naprendszer.html

A Naprendszer bemutatása http://www.cab.u-szeged.hu/local/naprendszer/index.htm#Tartalomjegyzék
    

qqriq64 724 2012. december 14. 19:46   Válasz erre: 723
Krisz.
Tudsz valami olyan internetes oldalt ahol a naprendszerünket szemléletes módon bemutatják?
A 8éves fiamat akarnám okítani de nem találok semmit.
Például a föld országait akartam megmutatni erre beütöm hogy a föld országai és kiad ezer térképboltot.
    

CJKrisz 723 2012. december 14. 17:47   Válasz erre: 722
Be vót borúva. :(
    

VVLaci 722 2012. december 14. 17:04   Válasz erre: 721
:-))))))))

Csillaghullást néztél???
    


qqriq64 720 2012. december 14. 14:21   Válasz erre: 719
Szerintem akármelyik égitest vizsgálatát olcsóbban és nagyobb hatékonysággal elvégzik a robotok ma már.
Felesleges embert küldeni csak azért hogy elmondhassuk ott is jártunk.
    

CJKrisz 719 2012. december 14. 12:56  
Bár nem kimondottan számottevõ, mégis kerek évfordulója van ma valaminek. Éppen 40 évvel ezelõtt, 1972. december 14-én szállt vissza a holdkompba egy bizonyos Gene Cerman és Harrison Schmitt és indultak vissza a Földre. Õk voltak az utolsó emberek a Holdon, azóta nem jártunk égi kísérõnk felszínén.
Nemrég volt a kezemben egy gyerekeknek szóló illusztrált könyv, A világûr képekben címmel. Abban egy igen érdekes jövõképet festett a szerzõ. 1983-ban jelent meg a könyv, mégis, az elsõ Mars-expedíciót 1990-re, az elsõ holdbázisok megépítését 1993-ra tette! A szerzõ számításai szerint 2007-re a holdlakosok száma eléri az 1000 fõt! Ma már persze kicsit megmosolyogtató ez a fajta optimizmus az ûrkutatás jövõjét illetõen, viszont egyben elszomorító is, hogy immár négy évtizede nem tudtunk visszajutni a Holdra, az elsõ emberes Mars-expedíció pedig még mindig a távoli jövõ zenéje.
    

qqriq64 718 2012. december 13. 20:12  
Na még...
    

qqriq64 717 2012. december 13. 20:10  
Én is én is...
    

tsanyi 716 2012. december 13. 19:50   Válasz erre: 715
tovább:
    

tsanyi 715 2012. december 13. 19:49  
Mik rejtõztek el a képeken?...
    

Tiger 714 2012. december 9. 19:21  
Elsõre négyet vétettem,a volt CCCP államai közül,de másodszorra már hibátlan lett:-)Ezek szerint ebben a mûfajban nagyon jó vagyok.Vehetem ennek valami hasznát?Sejtem,mehetek puzzle-t épiteni:-)
http://www.rethinkingschools.org/just_fun/games/mapgame.html
    

qqriq64 713 2012. december 9. 19:00   Válasz erre: 712
Nagy ember volt nyugodjon békében.
    

CJKrisz 712 2012. december 9. 18:04  
Ismét elment egy legenda. http://index.hu/tudomany/2012/12/09/elhunyt_sir_patrick_moore_csillagasz/
    

qqriq64 711 2012. december 9. 10:11  
http://kptlnsg.info/2Lbx9wkEhhXwmBqjlKXfw4
    

CJKrisz 710 2012. december 7. 10:29   Válasz erre: 709
Sierra Leone? Bazz, az kemény. Oda a belépés díjtalan, de a kilépés nagyon is bizonytalan. :)
    

Tiger 709 2012. december 7. 10:25   Válasz erre: 708
Jól ismertem a hazai aranymosás nagy tudorát(könyvet is írt róla,múzeumot alapított N.E.),remélem él még ,régen nem láttam.Azt azért elmondanám,hogy bár a körülmények nagyon nem kedveznek a folyami aranykitermelésnek itthon(Bõs bûne ez is),ha korszerû és gazdaságilag hatékony gépekkel "piszkálnánk"szegény viseltes Dunánk fövenyét,akkor a kitermelt arany értéke fedezné a Mo-on elõállított összes beton árát,útépítéseket is beleértve.Hogy ezt honnan tudom?Hát Nagy Endrétõl:-)
Ja,ha már a Föld kincsei kerültek szóba.1990-ben tíz napot töltöttem Sierra Leone-ban:-)De azt majd az "emlékirataimban"írom meg,mert úgysem olvasná addig senki.(nem motorral voltam):-)de elöljáróban annyit,volt a kezemben már 6 millió USD egyszerre.Sajnos ki is vették belõle gyorsan:-)Pedig pont belefért volna az is egy gyufás skatulyába:-(Igaz egy cseppnyi töredékét megmentettem,12 ezret,de legalább életben maradtam.De turisztikai élménynek elképesztõen érdekes volt.No,ha itthon sírunk,akkor oda kell egy kicsit elmenni és egybõl átértékeljük az élet értelmét.
    

CJKrisz 708 2012. december 7. 09:58   Válasz erre: 707
Bizony, nem egyszerû meló az. A Discovery-n is szokott lenni mûsor az alaszkai aranybányászokról, illetve a bering-tengeri aranymosókról. Elég komolyan ûzik az ipart, komoly munkagépeket használnak és valahogy nem termelik ki kilószámra az aranyat. Amikor egy nap találnak 30-40 grammot, akkor már nagy az öröm. Egy gyufafej nagyságú darab már komoly aranyrögnek számít. Jobbára olyan finom port találnak, mint a porcukor, vagy egészen pici pikkelyeket. Szerencsétõl és szakértelemtõl függõen egy 3 hónapos nyári szezon alatt 1 kiló környéki anyagot tudnak összeszedni. Ami nagyjából akkora, mint egy gyufásdoboz, amikor összeolvasztják tömbnek.
    

Tiger 707 2012. december 7. 09:42   Válasz erre: 706
Mikor én elöször olvastam,hogy a Föld eddig kitermelt aranykészlete elférne egy 18x18x18 méteres kockában,akkor ezt képtelenül kevésnek tartottam,látva mondjuk a hongkongi vagy tajvani aranyékszer üzletek kínálatát.:-))50-80cm-es Buddha szobrok,s egyebek.Persze a térfogat csalóka dolog,sok "elfér"benne a jó nehéz tömegû fémekbõl.Egy jó flexxel azért szétapróznám:-))Sok öreg aranymosót ismertem a Duna és a Dráva mellõl,tudom mit kellett megmozgatni néhány gramm arany szemcséért állva a vízben egész nap.:-(
    

CJKrisz 706 2012. december 6. 22:11   Válasz erre: 705
- Magnetárt és pulzárt is - én úgy tudom - hogy csak a saját galaxisunkban ismerünk, tehát nem beszélhetünk csak maximum 70-80 ezer fényéves távolságról. Ez pedig azért elég közelinek mondható, hogy optikai tartományban is észrevegyünk egy a Nap fényességével vetekedõ objektumot. Mert attól, hogy pici, még nagyon fényes. Ettõl függetlenül mégsem a látható fény, hanem rádiófrekvenciás tartományokban szokták õket vizsgálni, mert igen erõs röntgen és gamma sugárzást bocsátanak ki. A pulzárok forgástengelye és mágneses tengelye nem esik egybe, ezért amikor a mágneses pólusukkal fordulnak felénk, akkor megnövekszik az irányunkba esõ sugárzás, ezt érzékeljük pulzációnak. Úgy kell elképzelni, mintha a Föld forgástengelye az lenne, ami ma is, tehát az északi és a déli sarkon "átszúrt" tengely körül forogna, viszont a mágneses északi sark mondjuk Indonéziában lenne a mágneses déli pedig Venezuelában. Amikor rádiótávcsõvel egy pulzárt (vagy magnetárt) figyelnek meg, akkor azt így lehet hallani: http://www.youtube.com/watch?v=gb0P6x_xDEU Minden második "beütés" jelent egy teljes fordulatot.
- Az ilyen távolságban levõ csillagok bolygóit (és azok felszínét) azért nem lehet látni a jelenlegi mûszereinkkel, mert rettentõ halványak, hiszen saját fényük nincsen, a csillaguk fényét verik vissza. Ráadásul a csillag fénye elnyomja a bolygó által visszavert kevéske fényt így a nagy fényárból egyszerûen képtelenek vagyunk kihámozni egy annál sokmilliárdszor halványabb fénypontot. Azt hiszem, hogy jelenleg két olyan Naprendszeren kívüli bolygó van, amelyekrõl közvetlenül fénykép készült. A többi kb. 400 exobolygó közvetett módszerekkel, színképekbõl és hasonló úri huncutságok segítségével lett kimutatva, közvetlenül fénykép nem készült róluk. Ez remélhetõleg pár éven belül megváltozik, amikor a Hubble Ûrtávcsövet 2018-ban leváltja a James Webb Ûrtávcsõ, mely nagyjából háromszor akkora lesz, mint a Hubble, mûszereinek érzékenysége pedig nagyságrendekkel jobb.
- Nem teljesen úgy kell elképzelni, hogy arany, meg az efféle nemesfémek csak úgy keringenek mindenfelé az ûrben egyféle rög formájában. Szerteszét, atomi mennyiségben van, de nem öklömnyi nagyságú darabokban. A meteoritokban is kimutatható valamennyi, de szintén csak nagyon kevés, teljesen elenyészõ mennyiség. Egy 5 kilós meteorit esetében mikrogrammos aranymennyiségrõl beszélhetünk. A meteoritok anyaga leginkább vas, vagy szén, illetve szenes kondrit. Viszont ha sok ilyen 5 kilós darab esik le, mondjuk millió, vagy milliárd darab, akkor ott azért a mikrogrammokból összejön a kiló, a mázsa, meg a tonna. Ez történt a Földön is. Amikor 4,6 milliárd éve kialakult, akkor egy fortyogó, izzó, folyékony halmaz volt az egész, amit agyonbombáztak a különféle meteorok, kisbolygók. Az egészen piciktõl a több tíz, vagy százméteres példányokig. Így került ide az az aranymennyiség, ami most ezen a bolygón megtalálható. Ami egyébként annyi csak, hogy a Washington emlékmûvet http://faktoronline.com/wp-content/uploads/2011/09/DSC_28621.jpg meg lehetne csinálni színaranyból. Kb. ennyi az összes aranykészletünk. Mivel a Föld teljesen folyékony állapotban volt a nagy becsapódások idején (4,6 milliárd éve), a nehéz elemek lesüllyedtek, míg a könnyûek a felszín közelében maradtak. Így került az arany is jó mélyre. Amit a felszín közelében megtalálunk, kibányászunk, folyókból, tengerekbõl kimosunk, az a kéregmozgások, vulkánkitörések lévén került a mélybõl a felszínre. A legjava még odalent van.
Lassan olyan leszek, mint Sandokan testvér volt a bibliás topicban. Kisregényeket írok, amik sokak számára halálosan unalmasak. :)))))
    

qqriq64 705 2012. december 6. 20:05   Válasz erre: 696
Kösz az elõadást ez igazán jó volt.
Néhány kérdés.
A csillagok kurva messze vannak a körülöttük keringõ bolygók is.
Hogyan látnak a csillagászok egy néhány kilóméter átmérõjû magnetárt és honnan tudják hogy forog meg hogy mennyit.
De ha ezt tudják illetve látják akkor hogy nem látják az ottani bolygók felszínét?
Aztán...
Az arany ezek szerint kering a világûrben.
Akkor az õsrobbanáskor a föld kialakulása óta itt van a földön?
Meteorokban találtak már aranyat?
    

CJKrisz 704 2012. december 6. 20:03   Válasz erre: 703
Nem is vagyok olyan hülye, mint amilyennek kinézek, mi? :))))))
Lehettem volna csillagász (az is akartam lenni), de az élet közbeszólt...
    

Ispan 703 2012. december 6. 19:06   Válasz erre: 696
Ámulok és bámulok!
Krisz!
Nem is tudtam, hogy ilyen okos vagy!!!
Ránézésre nem látszik:-)))))))
Mégsem leszek csillagász:-)))))
Azért köszönöm a tájékoztatást!!!!
    

CJKrisz 702 2012. december 6. 09:34   Válasz erre: 701
Úgyis kivonul a Bricostore, végkiárusítás van, olcsóé' meg lehet venni a hozzávalókat! :)))
    

tsanyi 701 2012. december 6. 09:11   Válasz erre: 699
Segítesz?....mér van itthon pár méter zártszelvényem meg vascsõ ami kimaradt a kerítésbõl...mi kell még hozzá?...megveszem gyorsba és csinálhatjuk is!..:)
    

tsanyi 700 2012. december 6. 09:10   Válasz erre: 698
Na végre!...ezt vártam, hogy mikor helyesbítesz, nagyon szúrta már a szemem...:))
    

CJKrisz 699 2012. december 6. 09:02   Válasz erre: 697
Sanyikám, építesz egy részecskegyorsítót otthon a sufniban és nyomathatod az aranyat! :)))
    

CJKrisz 698 2012. december 6. 08:56   Válasz erre: 696
Csak közben sajnos rájöttem, hogy a reggeli álmosság közepette összekevertem a hidrogént és a héliumot. Helyesen úgy van, hogy a hidrogént alakítja héliummá (lévén a hidrogén a legegyszerûbb elem...), a héliumot szénné és így tovább... Csak most ittam meg a reggeli kávémat. :)
    

tsanyi 697 2012. december 6. 08:46   Válasz erre: 696
Nem untatsz sõt!...új gondolatok fogalmazódnak meg...pl ez után: "Ha elfogy a hélium, akkor csökken a belsõ nyomás, a gravitáció elkezdi összehúzni a csillagot, aminek hatására ismét fúzió indul be: a hidrogént szénné alakítja. Majd így tovább a szenet oxigénné, az oxigént neonná, a neont szilíciummá, a szilíciumot vassá." .....nem ezt kéne csinálni a kohászoknak?...a vízbû vonnák kim a vasat..:)...na meg ez: "A folyamat ennél persze jóval összetettebb és bonyolultabb, de a közérthetõ része nagy vonalakban ez. A robbanás során a hatalmas nyomás és több milliárd(!) fokos hõmérséklet alatt jönnek létre a vas "felett" álló elemek, mint pl. az arany, vagy a platina. A nyakunkban hordott aranylánc, vagy az arany jegygyûrûnk anyaga valamikor szupernóva robbanás során keletkezett. "........nekem nagyon hiányzik több aranylánc a nyakamból, itthon nem tudnék egy kis szupernovát robbantgatni a sufni mögött?...:)....és ezután azt hiszed, hogy elviccelem az egészet....pedig igazad lenne, de csak egy kicsit......mert jó ezeket olvasni még ha nem is származik belõle használható tudásom.....,de szórakoztat...
    

CJKrisz 696 2012. december 6. 08:11   Válasz erre: 695
Bizony ott valóban kõ kövön nem marad. :) A felszabaduló energia nagyságát csak hatványalakban lehet kifejezni, ahol a kitevõ egy 50 körüli szám. Talán szemléletesebb az, hogy a robbanás során pillanatok alatt szabadul fel annyi energia, mint amennyit a Nap egész 10 milliárd éves élettartama alatt megtermel.
A bennünket körülvevõ anyagok, a periódusos rendszer összes eleme - a hélium kivételével - csillagokban keletkezik. A hélium fúziójával hidrogén termelõdik, ami által energia szabadul fel, ez az energia tartja életben a csillagot. Ez a fúzió egy önszabályozó folyamat, ha belül nõ a hõmérséklet, növekszik a nyomás, a csillag kitágul, lehûl és az energiatermelés csökken. Egyfajta egyensúlyi helyzet az egész. Ha elfogy a hélium, akkor csökken a belsõ nyomás, a gravitáció elkezdi összehúzni a csillagot, aminek hatására ismét fúzió indul be: a hidrogént szénné alakítja. Majd így tovább a szenet oxigénné, az oxigént neonná, a neont szilíciummá, a szilíciumot vassá. Mint egy a saját hamuját újraégetõ kályha. És itt megáll a folyamat, ugyanis a vasban a legnagyobb az egy nukleonra esõ kötési energia, magyarul a vas fúziója nem termel, hanem felemészt energiát, ily módon nem lehet energiatermelést fenntartó folyamat alapja. A vas "halálos méreg" a csillagok számára. Amint elkezdõdik a vas fúziója, onnantól perceken belül vége mindennek. A belsõ nyomás megszûnik, a csillag a saját súlya alatt összeroppan, gravitációs összeomlás következik be, a mag sûrûsége eléri az atommagét, amit jobban összesûríteni már nem lehet. Az erre a magra rázuhanó anyag mintegy rugóról visszapattan egy kifelé haladó lökéshullámot hozva létre. Mely lökéshullám sebessége megközelíti a fénysebesség felét. Ez a II-es típusú szupernóva robbanás. A folyamat ennél persze jóval összetettebb és bonyolultabb, de a közérthetõ része nagy vonalakban ez. A robbanás során a hatalmas nyomás és több milliárd(!) fokos hõmérséklet alatt jönnek létre a vas "felett" álló elemek, mint pl. az arany, vagy a platina. A nyakunkban hordott aranylánc, vagy az arany jegygyûrûnk anyaga valamikor szupernóva robbanás során keletkezett.
A robbanás során a világûrbe szóródó elemek sem vesznek kárba. A csillag élete során megtermelt elemek mintegy megtermékenyítik a csillagközi gázt, amibõl így a következõ évmilliók során új csillagok, bolygók jönnek létre és a folyamat indul elölrõl: a gáz összesûrûsödik, gyûlik, gyûlik, elér egy bizonyos tömeget, beindul a magfúzió és ha kellõen sok anyag gyûlt össze, akkor ismét szupernóvaként robban fel.
A robbanás után a csillag helyén visszamaradó mag a neutroncsillag (amit pulzárként is megfigyelhetünk) illetve a magnetár. Átmérõjük csak néhány kilométer, sûrûségük ésszel felmérhetetlen, kockacukornyi darab belõlük millió tonnákat nyomna itt a Földön. A perdületük megmarad, vagyis ezek a visszamaradt apró magok baromi gyorsan forognak. Ismerünk olyan pulzárt, amelyik másodpercenként több, mint ezerszer fordul meg a tengelye körül. Ha a robbanó csillag tömege elérte a Nap tömegének legalább hússzorosát, akkor fekete lyuk, az "Univerzum lefolyója" marad vissza.
Elnézést az ismételt sok dumáért. Akiket meg nem érdekelt és csak untattam, azoktól külön elnézést!
    

Ispan 695 2012. december 5. 22:51   Válasz erre: 692
És hogyha teljesen felrobbant, (fútõanyag nuku) akkor ott kõ kövön nem marad semmi? :-))))Mert azért ilyenkor nem kis energia szabadul fel....
Vagy valamivé átalakul?
Nagyon tetszik ahogy próbálod érthetõvé tenni, de azt hiszem én sem leszek csillagász.:-)))
és ez nem a Te hibád!!!!!!
    

CJKrisz 694 2012. december 5. 22:33   Válasz erre: 693
:))))
Pedig egyszerû, mint a faék. :)))))
    

qqriq64 693 2012. december 5. 22:26   Válasz erre: 692
Drága aranyos Krisz barátom.
Méltányolom igyekezeted és hogy megpróbáltad közérthetõen leírni a leírhatatlant.
Nem a Te hibád de én vagyok annyira egyszerû szerkezet hogy vajmi keveset értek az egészbõl.
Elintézhettem volna annyival hogy kösz mostmár értem.
De nem így van.
Azért maradjunk barátok:)))))))))))))
    

CJKrisz 692 2012. december 5. 21:47   Válasz erre: 691
A csillagászatban a távolságok meghatározására több módszer is létezik. Mivel értelemszerûen nem lehet mérõszalaggal pontosan megmérni, közvetett módszereket lehet alkalmazni.
Kis távolságoknál (értsd néhány tucat fényévig) egyszerû háromszögelési (parallaxis) módszerrel. Hajszálpontosan fél év különbséggel vetítenek egy egyenest a kérdéses objektum irányába. És készen is vagyunk, hiszen van egy pontosan ismert hosszúságú egyenesünk, ami éppen a földpálya átmérõje, hiszen éppen fél év különbséggel történtek a mérések. Ez egy egyenlõ szárú háromszög alapja. És van az alap két végén, a föld pályasíkjára mért szögünk. Ebbõl könnyen kiszámítható a háromszög magassága, ami éppen a kérdéses objektum távolsága is egyben. Minél nagyobb a távolság, annál inkább a 90 fokhoz közelít ez a szög és egy idõ után már mérhetetlenül kicsi az eltérés a 90-tõl, tehát nem alkalmazható.
Szerencsére nem áll meg az élet, ugyanis léteznek az ún. cefeida típusú változócsillagok. Ezek nagyméretû, a Napnál kb. ötször nagyobb tömegû pulzáló változócsillagok, melyek változási periódusa és abszolút fényessége között összefüggés van. Ezáltal ezek a csillagok egyfajta viszonyítási pontok, távolságindikátorok. Csak meg kell figyelni a fényességváltozásukat és a periódusukat és ebbõl egy viszonylag pontos, kb. 10-15%-os hibahatáron belüli távolság kapható. Viszont nagyjából "csak" 80-100 millió fényév távolságig tudjuk használni, mert a jelenlegi mûszereinkkel ilyen távolságból tudjuk megfigyelni õket, annak ellenére, hogy a fényességük több ezerszerese a Napénak.
Ennél nagyobb távolságoknál jól jön egy olyan szupernóva, mint ami a 690-es hozzászólásban szereplõ képen is van. A szupernóváknak két fõ csoportja van: frappánsan I-es és II-es. Mindkettõnek vannak alcsoportjaik, erre most nem térnék ki. Az I-es típusú szupernóva kettõscsillagok rendszerében létrejövõ termonukleáris robbanás, a II-es típusú pedig olyan óriáscsillagok felrobbanása, amelyek elhasználták a "fûtõanyagukat". Egy következõ hozzászólásban kitérhetek arra, hogy miképpen történik a két robbanás, ha érdekel valakit. :)
Az I-es típusú szupernóváknak van egy olyan tulajdonságuk, hogy az abszolút fényességük mindig szinte pontosan ugyanannyi alig pár százalék eltéréssel. Így ezek is távolságindikátorok, egyféle standard gyertyák. Tudjuk az abszolút fényességüket, megmérjük a látszó fényességüket és meg tudjuk mondani a távolságot amennyire vannak tõlünk. Így megvan a galaxis távolsága is, amiben felrobbantak. Az I-es típusú szupernóva robbanások olyan nagy energiájú és fényességû jelenségek, hogy a belátható teljes Univerzumban megfigyelhetõk. No, de mi van akkor, ha nem robban szupernóva a kérdéses galaxisban? Akkor marad a vöröseltolódás módszere. A módszer hasonlít arra, mint amikor a közeledõ autó hangja egyre magasabb, majd amikor távolodik, akkor egyre mélyebb. Hasonlóképpen a fénynél egy közeledõ objektum színképe a kék, a távolodóé a vörös felé tolódik el. Innen is az elnevezés. Tudjuk azt, hogy az Univerzum tágul, méghozzá gyorsulva. Minél messzebb van valami, annál nagyobb sebességgel távolodik tõlünk. Csinálunk a kérdéses objektumról egy színképet, megnézzük, hogy mennyire tolódik el a vörös irányába és ebbõl következtetni lehet a távolságára.
    

qqriq64 691 2012. december 5. 20:50   Válasz erre: 690
Ezeket a távolságokat hogyan számolják ki?
    

CJKrisz 690 2012. december 5. 16:06  
Ott a szupernóva! :) http://apod.nasa.gov/apod/image/1211/ngc1365sn_pugh_2141.jpg
Bár sokaknak lehet semmitmondó a kép; sok kis pötty, meg egy spirális maszat az egész. Engem az ilyenek emlékeztetnek arra, hogy milyen jelentéktelen, a semminél is kisebb porszemek vagyunk és a felfogóképességünket messze meghaladó nagyságú események történnek. Milyen gigantikus erõk és energiák szabadulhattak el akkor, amikor a megjelölt kis pötty egy robbanás során olyan fényes lett, mint a képen levõ hasonlóan fényes közeli elõtércsillagok? Történt mindez akkor, amikor itt még épp csak kipusztultak a dinoszauruszok. 60 millió évig repesztett a fény, mire ideért. Az a megjelölt pici pötty ugyanis közel százezerszer van messzebb, mint az elõtércsillagok.
    

manóbácsi 689 2012. december 5. 13:49  

Ne arról van szó,hogy nem tudom léteztek e vagy sem azok a márkák
miket felírtál . Csak azt mondom,hogy mi itt a "keleti" blokkban csak
képrõl tudjuk,hogy voltak ezek a márkák !
De nem nagyon hiszem,hogy túl sokan fogtak volna ezekbõl kormányt !

    

Bubó Doki 688 2012. december 4. 16:39  
Manó, ha valamirõl nem tudsz, az azért még létezik.......
    

manóbácsi 687 2012. december 4. 14:26  

Az elsõ kocsim 1 SIMCA ARONDE volt !
CN 30-10 frsz !
Igazán jó kocsi volt ! De az M 21-s is jó volt ! 3 sebesség halvány kék
fél gömbölyû KM - óra 1-ben az L sõ ülés ! az L E jén ugró
szarvasbika ! Miket Bubó Doki ír azokat csak mi fényképrõl
csodálhattuk !! Talán nem is léteztek !
http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.veteranautocsodak.hu/kepek/volgam211.jpg&imgrefurl=http://www.veteranautocsodak.hu/volgam21.htm&h=400&w=600&sz=64&tbnid=CHMrDV6Cl8HrPM:&tbnh=90&tbnw=135&zoom=1&usg=__RYU8tbMQPvKXSseKUpPskA_Ev5U=&docid=vmLhI9Nkp80q6M&hl=hu&sa=X&ei=Lfm9UNOJBqaa1AWw9oHgBA&sqi=2&ved=0CC0Q9QEwAA&dur=6012
    

tsanyi 686 2012. december 4. 10:47   Válasz erre: 685
Ej pedig a népautóknak is volt lelkük.....a trabik, varnyúk, skodák és tsaik lelkét többen is kitapostuk, de még többen sokszor kerestük a lelküket a rendszeres teljes generálok alatt a legmélyebb bugyraikban....:)))
    

Bubó Doki 685 2012. december 4. 10:45   Válasz erre: 680
Azt mondják, hogy az autógyártás a Duesenberg után megállt, mert a többi csak utánzat.....Na, jó még olyanokat, hogy Pierce-Arrow, meg Voisin, meg Cord, Morgan, Jensen, meg, meg,....szóval ezek még igazi autók voltak, szívvel-lélekkel-kézzel karosszált igazi jármûcsodák.
A mai autók lelketlen, elõre tervezett életû silány használati tárgyak.
    

tsanyi 684 2012. december 4. 10:21  
Ugyan motor még mutatóba sincs a videón, de a világ igen......azt hiszem én is berosáltam volna.....:)): http://noworries.postr.hu/horrorba-illo-balnales
    

CJKrisz 683 2012. december 3. 11:55   Válasz erre: 682
Akkor már nekem is lehet örökös bérletem OT-s rendszámra. :)))
    

qqriq64 682 2012. december 3. 11:54   Válasz erre: 681
Akkor soha ne legyen fiatalab autód mint ahány éves vagy:))))))
    

CJKrisz 681 2012. december 3. 11:50   Válasz erre: 680
Ez a korkülönbség miatt van. Te azokat az autókat szereted, amik egyidõsek veled. :)))))
    

qqriq64 680 2012. december 3. 11:44   Válasz erre: 679
Látod mennyire nem vagyunk egyformák.
Ezek az öreg autók az elegancia megtestesítõi.
Az Insignáról bármi egyéb eszembe jutna csak az elegancia nem.
Minden egyéb szempontot figyelmen kívûl hagyva és csak az eleganciát kiemelve szerintem a Jaguárok a Rover75 a Volvo S80 nevezhetõ elegánsnak.
Lehet hogy öregszem de valahogy egyre szebbnek és kívánatosnak látom a Mercedest és kevésbé annak a BMW-t.
Az Audi sótlan technokrata gépezet.
    

CJKrisz 679 2012. december 3. 11:31   Válasz erre: 676
Nekem ezek az öreg járgányok nem jönnek be sehogyan sem. Sorry, de számomra vén tragacs kategória mind, amiért két forintot sem adnék. Ettõl persze másoknak még értékes, tudom, hogy nagyon sokan rajonganak az ilyen öreg járgányokért, meg minden, de én egyáltalán nem tudom értékelni õket. Elég sokat kellene, hogy fizessenek nekem azért, hogy birtokoljak egyet. Múzeumban tök jól mutatnak, láthatja mindenki, hogy régen mivel jártak emberek, de részemrõl ennyi.

Ellenben a modern autók közül, ami számomra a végtelen elegancia megformálója, az az Opel Insignia. A fõnököm is járt kb. egy évig eggyel és valami hihetetlenül elegáns autó. Nem hivalkodó, nem puccos, de mégsem egy szürke, a többi között elvegyülõ jármû. Ha lenne egy halom pénzem, tuti ilyet vennék. Nem különösebben vágyom Bentley-re, Rolls-ra, meg hasonló giccsparádékra. Na jó, azért az Insignia mellé kellene egy BMW M6 is, csak a miheztartás végett. :)))
    

qqriq64 678 2012. december 3. 11:14   Válasz erre: 677
Akkor megnyugodtam mégsem Potemkin étkezde.
Vagy az amcsiknál nem divat a kirakatpropaganda?:))))
    

galoscsabus 677 2012. december 3. 11:08   Válasz erre: 673
Taszáron majdnem ugyan ilyen volt '92-ben, csak a fagyizóra nem emlékszem... :-))))
    

qqriq64 676 2012. december 3. 10:57  
Ha már kitárgyaltuk a legrondábbakat akkor nézzük meg a legszebbeket is.

http://kptlnsg.info/2LbxZRPEhhXVtvqjlKDpR4
    

lendvai 675 2012. december 3. 03:17  
Nekem volt egy ilyen Mazda 626-om, ez idaig ezt az autot szerettem a legjobban. 1987-es volt, 120 pacis 2 literes injektoros motorral. Az auto volt 900 kg tehat zero biztonsag de nem erdekelt. 6.5 litert evett, megfutotta a 200-at, volt benne tempomat, pluss ulesek derektamasszal, minden elektromos vezerlesu. Egyedul a klima hianyzott belole de a gyari helye megvolt. Alul is nyomatekos motor, pont az en stilusomnak megfelelo. Mellette fillerekbol fenntarthato, magam szervizeltem. Utana kerestem az utodjat, a 16 szelepes 140 loeros valtozatot, de sajnos nem talaltam megfelelo allapotut. (Most van egy a nemet mobile-n 600 Euroert :-) ) Aztan lett egy 1992-es Honda Accord, azt is imadtam, de a Mazdat nem tudta uberelni :-)
    

mogorva 674 2012. december 2. 22:39   Válasz erre: 671
Sikeríteni kell egy "belevaló" motort az eredeti hazájából, váltóstól...

Gondolom nem sokat módosítottak sem az alkatrészeken, sem a rögzítési pontokon Szerjozskáék...
    

qqriq64 673 2012. december 2. 18:48  
A hadtáp

http://kptlnsg.info/2L2juL7EhAsksTqjmwslV4
    

qqriq64 672 2012. december 2. 15:02   Válasz erre: 671
A "Béketábor" jelzõ is megér egy misét:)))))))))
    

Bubó Doki 671 2012. december 2. 14:44  
A Csajka.....mint egy mozgó katedrális....sajna az automata váltó volt a gyenge pontja, max 30e. km-bírt ki, a hatezres motorhoz túl gyenge volt......De akkor is egy legendás autó volt a Béketáborban.
    

mogorva 670 2012. december 2. 11:26  
GAZ13, alias Csajka... http://www.powerful-cars.com/images/gaz/1959-13-chaika-14.jpg http://files.stormway.ru/stormway/MirAuto/31-GAZ-13.JPG
Szép autó az is.
Az Ford volt "lánykorában" nem....?
    

qqriq64 669 2012. december 2. 10:57   Válasz erre: 668
Na ebbõl látam itt a fõutcán parkolni egy négyajtóst. Gondolom a Panamerea riválisának szánták.
Nincs bajom a Porche-val fantasztikus autókat gyárt a Panamera egy remekmû de az Aston Martin Rapide lenyomja.
    

mogorva 668 2012. december 2. 10:50   Válasz erre: 647
Jóreggelit mindenkinek :)

Azért azt ne mondd, hogy ennél pl a gyártót legalább ne tudnád beazonosítani ;)

http://istenbizony.hu/wp-content/uploads/2012/10/aston_martin_db9_2007_02_b.jpg
    

qqriq64 667 2012. december 2. 10:42  
Ez is ritka rusnya.
    

Bubó Doki 666 2012. december 2. 10:36  
Ha valaki gyönyörû klasszikus régi autókat keres, itt a link:http://www.stolzeclassiccars.nl/
Ez a pasas az ötvenes évek óta kereskedik régi autókkal, eredeti állapoban lévõkkel, Hollandiában. Az állandó készlete több mint 400 autó, és régi üvegházakban tartja õket. Érdemes megnézni!
    

qqriq64 665 2012. december 2. 10:33  
Egyébként a Fiat konszern autói mind jó formatervûek voltak kivéve a Fiatokat.
    

qqriq64 664 2012. december 2. 10:31  
Na meg még a Fiat Parketta volt egy elbaszott formájú autó.
    

Bubó Doki 663 2012. december 2. 10:22  
Ja, a legendás Giulia......sok rendõrautóként is mûködött az olaszoknál.
    

Bubó Doki 662 2012. december 2. 10:21   Válasz erre: 658
Tiger! A fogyasztása csekély 10-15 liter volt, igaz abban az idõben nem számított.....meg elég tempósan is jártam vele......
    

Tiger 661 2012. december 2. 10:20   Válasz erre: 656
A legszebb mindig az elsõ:-)Onnan sajnos mindig csak lefelé tornáztam magam.Nekem az elsõ saját autóm ez volt,pont ilyen színben,csak rossz volt az iker Weber karbija,ezért soha nem távolodhattam el a benzinkúttól 700 méternél messzebb:-)
    

qqriq64 660 2012. december 2. 10:11   Válasz erre: 649
A Megane ritka ronda autó az tény de a Xsara meg a Scenic se különb. Azt se tudni hogy jön vagy megy:))))

    

qqriq64 659 2012. december 2. 10:08  
Soha nem értettem hogy egy olyan kiváló autónak mint a Subaru hogy a picsába lehet ilyen elbaszott formát eszkábálni.
Jó, kéne mert Subaru de nem a formája miatt.
    

Tiger 658 2012. december 2. 10:05   Válasz erre: 654
Azt hittem,hogy az 550 liter az a tank ürtartalma,emlékszem a "szerény"fogyasztására:-))
    

qqriq64 657 2012. december 2. 10:01  
Itt viszonylag sokat látok ezekbõl is.
    

Bubó Doki 656 2012. december 2. 09:59  
Itt van róla fotó:
    

qqriq64 655 2012. december 2. 09:58   Válasz erre: 654
Húúú tényleg. Az is valami formatervezési merénylet volt.
Nem is adtak el belõle sokat.
    

Bubó Doki 654 2012. december 2. 09:57  
Nekem volt egy ilyen "békaszemû" Scorpiom. Ronda volt kívül, de: Fejedelmi helykínálat belül, 550 liter csomagtér, elpusztíthatatlan motor, és valódi erõmû: 2,9 i, V6. Ja és egyáltalán nem volt lopásveszélyes....minden tolvaj undorodva otthagyta.....
    

qqriq64 653 2012. december 2. 09:48   Válasz erre: 650
A Fuego volt a Száguldó Koporsó.
Ment mint az állat biztonsági karosszéria meg fék alig.
    

qqriq64 652 2012. december 2. 09:46   Válasz erre: 647
Ez is nagy igazság bár azért a 15-20évvel ezelõtti állapotokhoz képest javult a helyzet.
Tizenöt éve egy Mazda 626 egy Toyota Carina E egy Honda Accord egy Nissan Primera a jellegtelenség iskolapéldája volt.
Amitõl meg aztán feláált a hátamon a szõr az az hogy mindent legömbölyítettek. Értem én hogy szélcsatorna meg fogyasztás nem is magának a karosszériának a formájáról beszélek hanem miért kellett egy lekoptatott szappan formához kerek lámpa kerek index ovál kilincs lekerekített ablaksarkok. Ezzel a hagyománnyal szakított aztán a Ford a Focus sorozattal amit aztán többé kevésbé próbáltak más márkák is átvenni. Persze aztán az is megszokottá vált.
    

CJKrisz 651 2012. december 2. 09:45  
Attól tartok, hogy ebbõl a témából még sértõdés lesz. :) Gyanítható, hogy lesz olyan itt is, akinek az itt leocsmányozott autók valamelyike áll a garázsában és az a szeme fénye. Mi meg itt ócsároljuk. :)
    

Tiger 650 2012. december 2. 09:42   Válasz erre: 646
A Juke-ban egyetértek.Vannak ismerõseim(nõk)akik ilyennel járnak és szépnek látják:-(Lehet,hogy nem a legcsúnyább autók voltak,de most legalább ezen a helyen kifejezhetem mérhetetlen undoromat irányukban:Renault Fuego és Matra Simca.Ocsmány szerkezetek voltak:-)
    

CJKrisz 649 2012. december 2. 09:31   Válasz erre: 648
Még valamikor a Mégane-al kezdték el ezt a p.csánrúgott dizájnt. :)
    

qqriq64 648 2012. december 2. 09:26   Válasz erre: 646
Hm...
Van benne igazságod.
Azért a Renault Vel Satis meg Avantime is esélyes
    

Dodiba 647 2012. december 2. 09:22  
Nekem alapvetõen az a bajom a mai autókkal,hogy (pár márkától eltekintve) szinte mindegyik egyforma.
50 méterrõl nem tudod megállapítani, hogy melyik márka autóját látod.
Én szeretem,ha jellegzetes a külsõ.
Még ha éppen nekem nem is tetszik.
De az egyformaság mindennél rosszabb.
    

CJKrisz 646 2012. december 2. 09:18   Válasz erre: 645
Szerintem a legocsmányabb autó (szembõl legalábbis) a Nissan Juke. Még a nevét is elrontották, mert inkább lehetne Joke. :) Valami hihetetlenül ordenáré bambaarcú varangyos béka.
http://victorynissanwest.com/blog/wp-content/uploads/2012/07/2012-Nissan-Juke.jpg
Fõleg azokkal a sárvédõ tetején levõ lámpákkal. Szörnyû. Nem biztos, hogy el tudnám dönteni, hogy melyik a rondább, ez, vagy a Fiat.
    

qqriq64 645 2012. december 2. 09:07  
Tényleg. Szavazzunk.
Melyik volt az elmúlt 50év legrondáb autója.
A Fiat Multiplán kívül természetesen.

http://kptlnsg.info/2LKAZL9EhJ1VsYqjajDle4
    

Ispan 644 2012. november 26. 21:54   Válasz erre: 643
Ez szép volt!!!!!
Valószinû azért éreztem át, mert saját édesanyámat vittem egyszer így Gödöllõre, meg Rózsavölgybe ahol régen laktunk.
Már nehezen mozgott 89 volt, de nagyon élvezte az autókázást.
    

qqriq64 643 2012. november 26. 14:11  
"Volt egy idõszak az életemben, úgy húsz évvel ezelõtt, amikor
taxisofõrként kerestem a kenyerem, New Yorkban. Igazi cowboy-élet
volt, nem volt fõnököm. És mint a szerencsejátékos, annyira élveztem,
hogy minden egyes új utas más és más, elõre megjósolhatatlan élményt
tartogatott: pont, mint amikor kockát dobsz a játékteremben. Amire nem
számítottam, hogy az au
tóm elkezdett amolyan gyóntatófülkeként is üzemelni. Éjszaka vezettem,
nem láttam az utast, csak mentünk, mindig két idegen az éjszakában, és
hallgattam, ahogy alkalmi útitársam az életérõl mesél. Olyan
bensõséges dolgokat osztottak meg velem, amelyekrõl fényes nappal,
szemtõl szemben biztosan nem beszéltek volna.

Egyik éjjel megérkeztem a megadott címre és dudáltam. Néhány perc
várakozás után megint megnyomtam a dudát. Ez volt aznapra az utolsó
fuvarom, úgyhogy már azon voltam, hogy inkább hazaindulok. De aztán
mégis inkább kiszálltam, elsétáltam az ajtóig és becsöngettem. 'Egy
pillanat' - válaszolt egy törékeny, idõs hang odabentrõl. Hallottam,
hogy valamit vonszolnak a padlón.

Kisvártatva kinyílt az ajtó. Kilencvenéves-forma, aprócska asszony
állt elõttem. Kartonruhát viselt és kis kalapot, kalaptûvel. Úgy
nézett ki, mintha egy régi, fekete-fehér filmbõl lépett volna ki.

Mellette egy kis bõrönd pihent. Ahogy benéztem a lakásba, olyan volt,
mintha évek óta senki sem lakna benne. A bútorokat fehér lepedõkkel
terítették le. Nem voltak órák a falakon, egyetlen kép vagy dísztárgy
sem a polcokon. A sarokban egy kartondoboz árválkodott, mindenféle
fotókkal és vázákkal teletömve.

'Kivinné a bõröndömet a kocsihoz? Szeretnék néhány percre egyedül
maradni. Aztán, ha Ön is úgy gondolja, visszajöhetne értem, hogy
lekísérjen az autójáig. Nem vagyok valami jó erõben.' Miután beraktam
a bõröndöt a csomagtartóba és visszaértem, belém karolt. Lassan,
nagyon lassan odasétáltunk a taximhoz. Közben végig a kedvességemért
hálálkodott. 'Semmiség' - feleltem. 'Minden utasommal úgy bánok,
ahogyan mástól is elvárnám, hogy az édesanyámmal bánjon.'

'Milyen jó fiú maga!' - mondta, ahogy beült a hátsó ülésre. Odaadta a
címet, aztán megkérdezte: 'Mehetnénk esetleg a belvároson keresztül?'

'Nem az a legrövidebb út.' - vágtam rá gyorsan.

'Ó, azt egyáltalán nem bánom.' - mondta. 'Egy hospice-házba tartok.'

Belenéztem a visszapillantó tükörbe. A szemeiben könnycseppek
csillogtak. 'Nincs már családom. Mindenki meghalt.' Nagyon csendesen
beszélt. 'A doktor úr szerint nekem sincs túl sok hátra.' Csendben a
mûszerfalhoz nyúltam és kikapcsoltam az órát.

'Mit szeretne, merre menjünk?'

A következõ két órában bebarangoltuk a várost. Megmutatta nekem azt az
épületet, ahol réges-régen liftes kisasszonyként dolgozott. Aztán
elmentünk abba a városrészbe, ahová új házasként a férjével költöztek.
Egy picit megálltunk egy bútorraktár elõtt. Azt mondta, lány korában
az még bálterem volt, és a többiekkel odajártak táncolni.

Néha megkért, hogy álljak meg egy-egy sarkon vagy egy épület elõtt.
Nem mondott semmit, csak maga elé révedt.

Ahogy a hajnal elsõ sugarai megjelentek a horizonton azt monda: 'Most
már mehetünk. Elfáradtam.' Szótlanul haladtunk a megadott címig.
Alacsony épület volt, a feljáró az elõtetõvel fedett fõbejáratig vitt.

Két egyenruhás alkalmazott jelent meg, ahogy megérkeztünk az ajtó elé.
Profi udvariassággal segítettek, figyelték az asszony minden
mozdulatát.

Kinyitottam a csomagtartót, és elvittem a bõröndöt az ajtóig. Az
utasomat már beültették egy kerekesszékbe.

'Mennyivel tartozom?' - kérdezte és benyúlt a retiküljébe a pénztárcájáért.

'Semmivel.' - feleltem.

'Magának is meg kell élnie valamibõl.' - mondta.

'Vannak más utasaim is.' - szereltem le.

Aztán, egy hirtelen ötlettõl vezérelve lehajoltam és megöleltem.
Meglepõ erõvel szorított magához.

'Nagy örömöt okozott egy kis öregasszonynak.' - mondta végül: 'Köszönöm.'

Megszorítottam mindkét kezét és visszasétáltam a kocsihoz. Hallottam,
ahogy mögöttem becsukódik a ház ajtaja. Egy életre zárták rá az ajtót.

Aznap csak vezettem, céltalanul. Nem vittem utasokat. Nem volt kedvem
beszélni. Egyre csak az járt az eszemben, mi lett volna, ha az asszony
egy dühös sofõrt fog ki? Vagy valakit, aki türelmetlen? Vagy mi lett
volna, ha én magam vagyok türelmetlen és elhajtok kopogás nélkül?

Lassan megértettem, hogy egész életemben nem tettem még fontosabb
dolgot, mint elõzõ éjszaka.

Egész életünkben a nagy dolgokra várunk. És a nagy dolgok néha meglepõ
álruhában érkeznek: úgy vannak csomagolva, hogy aki nem figyel, az
észre sem veszi, mennyire fontos lehetõséget mulasztott el."


    

ELőző oldal
Felhokep

Tagok száma: 22123
5 621 Eddigi túrák
14 221 826 km
34071 Eddigi túra-résztvevők